Medische redenen

Phimosis

Phimosis is een aandoening waarbij de voorhuid zodanig vernauwt dat deze niet of nauwelijks teruggetrokken kan worden over de eikel. Phimosis kan aangeboren zijn maar kan ook veroorzaakt worden door herhaalde infecties van de voorhuid.

Bij kinderen tot vijf jaar is het een normaal verschijnsel dat de voorhuid nog niet helemaal teruggetrokken kan worden.  Tot die leeftijd is de voorhuid soms vernauwd of kleeft hij aan de eikel waardoor deze niet terug getrokken kan worden.  Op zo’n jonge leeftijd heeft het geen zin te trachten de voorhuid terug te schuiven.  In de meeste gevallen wordt de voorhuid met de jaren vanzelf wijder en losser.  Pas vanaf de 5e jaar kan een te nauwe voorhuid als een afwijking beschouwd worden.

Deze afwijking kan leiden tot ontsteking waarbij de voorhuid opzwelt en rood wordt.  Dit kan erg pijnlijk zijn.  Indien zich regelmatig ontstekingen voordoen, is het soms noodzakelijk om reeds voor de leeftijd van 5 jaar tot behandeling over te gaan.

Paraphimosis

Als de voorhuid teruggetrokken is, opgezwollen en niet meer teruggeschoven kan worden over de eikel, dan is er sprake van een paraphimosis. Paraphmosis ontstaat door de combinatie van de vernauwing van de voorhuid en de zwelling van de voorhuid.  Ook directe beschadiging van de voorhuid kan dit probleem veroorzaken. Er is bij paraphimosis onmiddelijke medische hulp nodig.  Een arts krijgt de voorhuid mogelijk weer terug over de eikel geschoven.  Blijft dit probleem zich voordoen, dan is een besnijdenis aan te bevelen.